18 graden Maagd, de Ascendant



Eerste beeld, uiterlijk symbool 

Onder een grote boom vol blad, die zijn takken ver en wijd uitspreidt, kijkt een grijsaard, omringd door uitgelaten kinderen, met een blij gezicht naar hun spel 

Verklaring 
Janduz noemt dit een graad van ‘vertrouwenwekkende bescherming’ en zeker, indien wij de kant van de oude man interpreteren, zijn deze mensen inderdaad bewakers en voogden. Dikwijls worden zij in behoeftige omstandigheden geboren (een trek van Maagd in het algemeen) en dit heeft een invloed op hun emotionele constitutie, hoewel zij goede wil en hulpvaardigheid uitstralen. Zij bezitten de kracht waarlijke genegenheid te laten zien, die meer en meer gedurende hun leven zal verschijnen. Zij hebben altijd belangstelling minder fortuinlijke mensen te helpen waar zij die ook ontmoeten; zij kunnen zelfs hun eigen geluk voor anderen opofferen (opp. Pi.- Vi.) en dit brengt hen — op een hoger niveau — hun ware geluk.
Het symbool van de oudere man geeft aan, dat zij een rijp, oud Ego kunnen hebben, waardoor zij een positie, die vooraanstaand is in de opvoeding, zouden kunnen winnen, waar zij eerder door overreding leiding zullen geven dan door straf. Zonder zwakte kunnen zij tederheid uitdrukken. Het kan zijn dat zij tevreden moeten blijven met een bescheiden plaats in het sociale leven, daar het hun dikwijls aan materiële middelen zal ontbreken. Zij hebben echter in de harten (Le., kinderen) van degenen die om hen heen zijn, een heel speciale plaats.
Het leven geeft deze mensen het geheim van de eeuwige jeugd. Zij blijven kinderlijk — zelfs op latere leeftijd en houden ervan met kinderen (achterteken Le.) te spelen en als kameraadjes geaccepteerd te worden.
Er is een aardig voorbeeld van een oudere man die met kleine kinderen in het park tolde. Toen hem naar zijn geboortemoment werd gevraagd, bleek het dat hij deze 18e graad van Maagd rijzend had. De man was vrijgezel. Deze mensen kunnen ook deelnemen aan het laten functioneren van de gemeenschap, of zij kunnen openbare functies hebben, zoals waker of politieman.
De Maagd-graal is hier duidelijk. De spontane speelsheid, als in een kind (zie het tweede beeld) en de groeiende individualiteit van deze mensen is van Leeuw (achterteken). De man en de kinderen vormen een groep waarbij leeftijd niet telt (Aq.). Als wij aannemen dat zij meteen tol spelen, dan is het gyroscopische moment van dit speelgoed typisch van Waterman-Leeuw. Er moet op een punt gelet worden. Om geestelijke groei mogelijk te maken moet de achteras worden overwonnen. In dit geval kunnen deze mensen een beetje te speels en kinderlijk (zie tweede beeld) zijn, terwijl hun vooruitgang meer in de as Ram-Weegschaal ligt. Zij zouden door de cirkel van het spel moeten breken en met sympathie en vrede (Li.) iets nieuws beginnen (Ar.). De grote boom is Boogschutter (vrk. Vi.), die magnifieke mogelijkheden voor de expansie van denken en idealen symboliseert. Er is grote vreugde (Sag.). Wij zien de oudere man als waarnemer (Ge.) en een goed luisteraar (Ge.). Er is ook de mogelijkheid talen te onderwijzen (Ge.-Sag.).
De sleutel tot dit beeld ligt in de woorden ‘offer’ en ‘berusting’ (Pi.). Vissen is de noodzakelijke aanvulling voor Maagd. Het niveau van Maagd is niet hoog in dit beeld. De kinderen zijn te jong en de oude man is de leeftijd van hard werken voorbij. Dit zou kunnen betekenen dat er meer van Vissen in dit beeld is dan op het eerste gezicht lijkt. Er is de noodzaak voor acceptatie van oude leeftijd en eenzaamheid. De kinderen kunnen wezen zijn. Er schijnt een noodzaak voor inspiratie te zijn, zodat de fantasie van de jongere delen in het bewustzijn (de kinderen) naar buiten kan stromen.
Dit is een beeld in een aardeteken. Waar is de oogst? Is deze in het spel zelf? Is de kinderlijke speelsheid deel van het festival van de oogst? Als de aardse winst (Sat.) wordt ingezameld, is er de noodzaak tot dankbaarheid en contact (Ur.) met de verticale wereld.
Deze mensen dienen in begrip boven zichzelf uit te stijgen. Op hun eigen kleine manier kunnen zij voorbereiden tot vrede en magie van een nieuw begin (vooras Ar.-Li.).

Tweede beeld, innerlijk symbool 

Twee opgewonden meisjes experimenteren met een ouija-bord (kruis en bord). 

Verklaring 
Zonder dieper in te gaan op de werking van het ouija-bord zelf, kan men zeker zeggen dat dit beeld een onrijpe nieuwsgierigheid symboliseert. De kinderen zijn jonge meisjes geworden, maar er is nog steeds een kant in het bewustzijn die nog niet opgegroeid is en de speelse stemming blijft. Het ouija-bord wordt als alleen maar een ander soort spel en vermaak gezien.

Deze mensen zijn nog steeds in het stadium van experimenteren met de hogere ongeziene werelden. Hun denken reikt tot bestaansniveaus die zij nog niet kunnen begrijpen.
Het eerste beeld reikte niet tot een hoog niveau van het teken Maagd en dit beeld evenmin. Maagd is het teken van experimenteren, maar er zijn veel hogere niveaus dan het ‘kruis en bord’ om met de ongeziene wereld en zijn hiërarchieën contact te maken.
Telepathisch contact valt onder Waterman (achteras ten opzichte van Vi.) en opnieuw missen wij de Maagd-kwaliteiten, zoals gezond verstand en zelfkritiek en bovendien bescheidenheid. Ook is de vierkant-as Tweelingen-Boogschutter hier een gevaar in zoverre als nieuwsgierigheid karakteristiek is voor de lage Tweelingen. Dit gebrek kan zelfs ziekte veroorzaken.
Toch is er — hoewel onrijp — de wens, de diepere dingen van het leven te ontdekken en er is de beweeglijkheid en het aanpassingsvermogen voor hoger denken (vrk. Sag.), wat zo moeilijk is voor Maagd. Er is de wil, de taal en de muziek van de innerlijke niveaus te voelen en te bespeuren. Deze mensen mogen wellicht nog ver te gaan hebben, maar aan het eind van het experiment van het leven ligt hun bevordering tot eeuwigheid.

Bijbelse parallel:
en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten
zien en uw ouden zullen dromen dromen ... Ik zal in die dagen van mijn Geest uitstorten
(Hand. 2:17-21.)


Guy de Maupassant, geboren 5augustus 1850 te 08.00 uur in Dieppe, 49.56 NB, 01.05 OL. Hij stierf op 6juli 1893. Cc. WAK en NS voor 267 dagen te 07.57 uur geeft 17.47 Maagd.
Deze briljante Franse schrijver is voornamelijk bekend om zijn tragische leven. Als student in de rechten liep hij op twintigjarige leeftijd als soldaat in de Frans-Duitse oorlog syfilis op. Als loyaal discipel van Flaubert en Zola schreef hij genoeg om dertig boeken te vullen. Met een familiegeschiedenis van neurosen nam hij zelf stimulantia en narcotica in overmaat tot zich, en moest hij in een krankzinnigengesticht worden opgenomen en eindigde zijn korte leven in complete waanzin. Hoewel dit betwist wordt, wordt gezegd dat hij alleen in zijn heldere ogenblikken schreef en dat zijn beroemde korte verhalen, hoewel zij dikwijls psychologische stoornissen behandelen, verbazend goed uitgebalanceerd zijn. Met zijn Zon in Leeuw komt de speelsheid en scheppingskracht in deze 18e graad Maagd naar buiten, hoewel interne onevenwichtigheden in de gehele horoscoop enige aanduiding van zijn mentale degeneratie geven. Hij wordt helaas vaak als een held gezien en als een voorbeeld voor de twintigste-eeuwse generatie van drugsverslaafden. Er kan echter een les geleerd worden uit zijn mentaliteit en hij is een treffend voorbeeld van de gevaren die men kan ontmoeten als men met ongeziene krachten speelt, waarvoor het ouija-bord en drugs de hallucinatie-verwekkende werktuigen zijn.

Bron: Beeldgids van de dierenriem, de 360 graden astro-psychologiesch verklaard, van Helene W. en Willem A. Koppejan
Noot: Het gaat met name om de graad waar de Ascendant staat: van 0 tot 1, lees 1 graad, dus in jouw geval 17.26 betreft het verhaal van 18 graden Maagd
Meer over Beeldgids v/d Dierenriem